dijous, 17 de setembre del 2015

L'adaptació



Per a molts nens i nenes , iniciar l’escola implica la primera separació de l’àmbit familiar, és a dir, d’aquell entorn que li ofereix una seguretat psicoafectiva. Significa establir noves relacions amb altres adults i nens, habituar-se a un espai nou i, molt sovint, a un horari nou. El període de coneixement i acceptació d’una nova situació és el que coneixem com a adaptació.

L’escola bressol facilita aquest procés atenent les necessitats del nen/a, donant-hi resposta i permetent-li el descobriment d’un entorn que li aportarà vivències noves.
En aquest procés és freqüent que el nen/a manifesti les seves pors i les seves inseguretats amb plor, inactivitat, tristesa, dependència o rebuig envers els seus educadors, envers els companys i companyes, actitud estranya o diferent de la de casa, canvis en els ritmes del son i en els hàbits alimentaris... Tot això és normal i forma part del procés mitjançant el qual el nen/a s’adaptarà a un nou espai, a unes noves rutines i es relacionarà amb altres adults i nens.

Com a pares teniu un paper molt important al llarg d’aquest procés. La vostra actitud flexible i comprensiva permetrà al vostre fill superar les dificultats que puguin aparèixer derivades d’aquest procés d’adaptació.

És important fer-los saber que a l’escola estaran bé, que seran amb adults que els cuidaran, amb nens i nenes amb els quals compartiran i aprendran ; i ser capaços d’interpretar les seves pors i oferir-los estabilitat i seguretat.

Però, sobretot, cal no oblidar mai que cada nen/a és únic i, per tant, cada procés d’adaptació és diferent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada